projecten

Draden van ons Nederlandse slavernijverleden

De kennis en het bewustzijn van het slavernijverleden van Nederland en de doorwerking daarvan in onze tijd zijn in de afgelopen periode sterk toegenomen. De excuses die steden, bedrijven, de minister-president en de koning onlangs hebben aangeboden voor deze donkere bladzijde uit onze nationale geschiedenis vormen daarin betekenisvolle mijlpalen.

Juist na erkenning van wat ooit niet goed is gegaan, kan een samenleving hoopvol verder bouwen aan de toekomst. Tot 1 juli 2024 wordt er daarom extra aandacht besteed aan dit deel van de geschiedenis. Een initiatief dat hier op een verbindende manier aan bijdraagt, is het project Draden van ons Nederlandse slavernijverleden.

monumentale wandkleden
In de periode 2024-2026 realiseert stichting Villa Maecenatis in iedere provincie van Nederland een monumentaal, verhalend wandkleed. Hierin wordt de provinciale geschiedenis in relatie tot het slavernijverleden op artistieke wijze verbeeld. Lokaal historisch onderzoek levert hiervoor steeds de bouwstenen.

gemeenschapskunst
Na het wandkleedontwerp dat wordt verzorgd door een beeldend kunstenaar, vormgever of beeldmaker zijn de inwoners van de provincies zelf aan zet! Zij zijn het die met vlijt, kunde en plezier samen – onder leiding van een professional – de vervaardiging van de wandkleden ter hand nemen in verschillende textiele technieken.

zo komt geschiedenis dichtbij
Het project Draden van ons Nederlandse slavernijverleden brengt mensen samen en stimuleert het bewustzijn van de geschiedenis en de eigen leefomgeving. Door het nationale historische verhaal over het koloniale slavernijverleden op te delen in provinciale deelverhalen, komt de geschiedenis voor iedereen heel dichtbij.

reflectie, dialoog en bewustwording
Het maakproces zelf is minstens zo belangrijk als het indrukwekkende, artistieke eindresultaat van in totaal twaalf monumentale wandkleden. Het samen vervaardigen van een historisch geladen werk en dat vervolgens presenteren aan de buitenwereld levert immers reflectie, dialoog en bewustwording op. Zo raken verleden, heden en toekomst met elkaar verbonden en ontstaat er nieuw, gezamenlijk cultureel erfgoed, waarin onze herinneringen neerslaan.

doe ook mee
Stichting Villa Maecenatis nodigt iedereen uit om deel te nemen aan dit unieke project. In de loop van 2024 starten de eerste projecten in de provincies: Zeeland, Utrecht en Overijssel. Of je nu wel of geen ervaring hebt met textiele werkvormen als borduren, quilten, vilten, punchen en dergelijke – iedereen is welkom. In elke provincie zijn er verschillende deelnemende organisaties. Van kind, jongere tot aan oudere – iedereen kan kosteloos meedoen, ongeacht culturele herkomst, opleidingsniveau, eventuele beperking of of sociaal-maatschappelijke afkomst.

Wilt u meewerken aan een wandkleed in uw provincie? Of heeft u belangstelling om als vrijwilliger een bijdrage te leveren aan uiteenlopende aspecten van het project? Geef u dan op via: info@villa-maecenatis.nl onder vermelding van de provincie en wat u graag zou willen doen.

voorgeschiedenis van het project
Het eerste monumentale wandkleed – van de provincie Groningen – is inmiddels een feit! Draden van ons Nederlandse slavernijverleden borduurt voort op het succesvolle project van Stichting Groninger Kerken uit 2022, waar Ricardo Burgzorg het concept voor leverde. Ter gelegenheid van de manifestatie Bitterzoet Erfgoed verzorgde beeldmaker & illustrator Hedy Tjin het ontwerp voor het indrukwekkende, monumentale wandkleed Groningse draden uit het koloniale verleden, dat is vervaardigd door maar liefst 400 Groningers. De tentoonstelling van het wandkleed in de A-kerk in Groningen-stad – eerst in wording en later in voltooide staat – heeft zeer veel bezoekers getrokken, waarna het een zomertournee maakte langs diverse kleinere kerken in de provincie.

projectpartners
Academiehuis, ANNO, Anti Discriminatie Bureau Zeeland, Bibliotheek Gelderland Zuid, Bibliotheek Vianen – Lek & IJssel, CBK Zuidoost, Centraal Museum, Centre Céramique, CODA Museum, Comité 30 juni – 1 juli Arnhem, Comité 30 juni – 1 juli Den Haag, Comité 30 juni – 1juli Drenthe, Comité 30 juni – 1 juli Eindhoven, Comité 30 juni – 1 juli Fryslân, Comité 30 juni – 1 juli Harderwijk, Comité 30 juni – 1 juli Leiden, Comité 30 juni / 1 juli Middelburg, Comité 30 juni – 1 juli Utrecht, Comité 30 juni – 1 juli Zwolle, Comité Slavernijverleden Delft, Coöperatie Erfgoed Limburg, Cultuurhuis Delft, Cultuurkwadraat, de Katoendrukkerij, Design Museum, Drents Archief, Erfgoed Brabant, Erfgoed Gelderland, Fu Den Sani, Grote Kerk Alkmaar, Grote Kerk Den Haag, Het Nieuwe Domein, Huis voor de Kunsten Limburg, Kasteel Amerongen, Kerngroep herdenkingsmonument Slavernijverleden Tilburg, Koloniaal Verleden Dordrecht, Kunst Centraal, Kunstlinie, Kunstmuseum Den Haag, Landhuis Oud Amelisweerd, Landschap Erfgoed Utrecht, Marres, Museum Arnhem, Museum Bonnefanten, Museum Catharijneconvent, Museum Cuypershuis, Museum de Fundatie, Museum De Lakenhal, Museum Helmond, Museum IJsselstein, MuZEEum, Nederlands Openluchtmuseum, NEOS, NEST – ruimte voor kunst, Noord Brabants Museum, Oude & Nieuwe Kerk Delft, Overijsselacademie, Oyfo, Paleis Het Loo, Rozet, SamenVrij!Deventer, SCHUNCK, Slot Zuylen, Sociaal Historisch Centrum voor Limburg, Special Arts, Stadsarchief Breda, Stadsmuseum Harderwijk | Marius van Dokkum Museum, Stadsmuseum Tilburg, Stedelijk Museum Breda, Stedelijk Museum Vianen, Stichting Grote Kerk Breda, Stichting Multiculturele Organisatie Almere, Stichting Restauratie Atelier Limburg, Stichting Wijkcollectie, Stroom Den Haag, Textielmuseum, Theater Zuidplein, Tresoar, Twentelab De Museumfabriek, Valkhof Museum, Wageningen University & Research, Willem Twee Den Bosch, ZB Bibliotheek van Zeeland, Zeeuws Archief, Zeeuws Museum

managementteam
Ricardo Burgzorg | projectmanagement, fondsenwerving
Tijmen van den Ouden | controller
Joyce Pennekamp | projectmanagement

comité van aanbeveling
Elly Blanksma-van den Heuvel, Marion Bloem, Artwell Cain, Lilian E. Callender, Astrid Elburg, Titus Eliëns, Tirzo Martha, Dagmar Oudshoorn, Samira Rafaela en Patty Wageman

met dank aan
ABC-Legal, Arthur Kibbelaar, Nassim Abba, Esther Adema, Saskia van den Berg-Ebbenhorst, Rita Berghuis-Ensing, Urban Bout, Peggy Brandon, Marius Breukink, Frank Dragtenstein, Erfgoedvrijwilliger.nl, Aart de Groot, Roy de Hair, Barbara Henkes, Riekje Hoffman, Arthur Kibbelaar, Annemarie Kleiterp, Frank Klijberg, John Leerdam, Madeleine van Lennep, LKCA, Notariskantoor Grijmans | Dierckxsens, Sofia Lovegrove Pereira, OPEN, Freek Ossel, Jet van Overeem, PEP, Raad van Twaalf, Ferdinand Ralf, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Maria van der Sluijs-Plantz, Valika Smeulders, Dineke Stam, STIDOC, Frans Stofregen, Alex van Stripriaan, Loutje den Tex, Richardo Tuinfort, Hebe Verstappen, Dewi van de Weerd, Cor Wijn en Willemijn Zwiep

het project wordt ondersteund door

0 Comments

Geef een reactie